Het ware gelaat van de NVA

NVA verhoogt de belastingen , automobilisten zijn een makkelijk slachtoffer


 


NVA zit diep in de zakken van de automobilisten



 Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters (NVA) en Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) hebben dit weekend een plan voor de hervorming van de BIV voorgesteld.

De zogenaamde ‘Belasting op de In Verkeerstelling’ is een eenmalige belasting die men moet betalen bij de inschrijving van een nieuwe of tweedehandswagen. Sinds 1 januari 2011 is dat een Vlaamse of regionale bevoegdheid en dat zullen we geweten hebben.
De hervorming gaat de modale automobilist een pak geld kosten.



Vroeger werd de BIV berekend op basis van het motorvermogen (fiscale PK of kW). Straks houdt men rekening met het brandstoftype, de ouderdom van de wagen, verbruik en CO2-uitstoot en de Euronorm.

Automobilistenvereniging VAB becijferde het effect van de nieuwe berekeningswijze en stelt vast dat slechts voor één van de 42 gezinswagens straks minder moet betaald worden.
Wie vandaag een gezinswagen koopt, moet daar nu tussen 61,5 en 222,75 euro voor neerleggen om er zich mee in het verkeer te mogen begeven.
In de nieuwe regeling wordt dat
4, 5 of 6 keer zoveel!

Uiteraard wordt een en ander verpakt als een noodzakelijke ecologische maatregel. Het eeuwige trucje om verkapte belastingverhogingen door de voeren.

Volgens VAB is het plan niet consequent, onduidelijk en asociaal en dus onaanvaardbaar. Bovendien zal het plan soms tot bizarre gevolgen leiden.
 
Kleine, zuinige benzinewagens zullen aantrekkelijker worden, zodat de vraag en de aankoopprijs zullen stijgen.
De tweedehandsmarkt voor gezinswagens dreigt in te storten.

In heel wat gevallen zou de Belasting op de In Verkeerstelling duurder zijn dan de aankoopsom van de wagen. Complete waanzin dus.

En tot slot zullen heel wat gezinnen of particulieren, omwille van de fors gestegen BIV, de aankoop van een nieuwe wagen uitstellen. Daardoor stijgt de gemiddelde leeftijd van het wagenpark. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…

Slotsom: de auto is en blijft de ultieme melkkoe en de automobilist wordt als een citroen tot de laatste drup uitgeperst.
Alsof we nog niet genoeg belastingen betalen: 25% bij de aankoop van een auto (BTW), jaarlijkse verkeersbelasting, belasting op brandstof (ruim 50%), flitspalen en ga zo maar door.
 
Met dank aan N-VA (en CD&V) mag de Vlaamse automobilist straks nog dieper in zijn buidel tasten. Erg verstandig is dat niet.
Want zo vestig je immers het beeld dat ‘meer Vlaanderen’ ook ‘meer belastingen’ betekent. En zo wordt een dwaze ‘milieubelasting’ – waarvan het effect twijfelachtig is – ook nog een erg slechte zaak voor de Vlaamse autonomiegedachte. Dom, dom, dom.

Hiermee komt het ware gelaat van de NVA tevoorschijn.
De machthebbers van de zg. “volkspartij” NVA aarzelen geen seconde om de kleine man te treffen in de al minder gevulde geldbeugel.  Kapitaalkrachtige autobezitters worden niet de dupe van deze asociale maatregel maar wel de arbeiders en de bedienden die zich geen luxewagens kunnen veroorloven.
 Zij worden weerom uitgeperst als de spreekwoordelijke citroen. 
NVA = oude wijn in “nieuwe “zakken! 


 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...