Brochure ” ’t stad. We werken eraan” is pure verkiezingspropaganda.

Antwerps stadsbestuur laat verkiezingsbrochure betalen door Antwerpse belastingsbetaler.

 Antwerps stadsbestuur laat verkiezingsbrochure betalen door Antwerpse belastingsbetaler.


      110 bladzijden tellende brochure ” ’t stad. We werken eraan” is pure verkiezingspropaganda.


      Filip Dewinter vraagt Antwerps integriteitsbureau onderzoek te openen en wil dat kosten voor brochure verhaald worden op Antwerpse meerderheidspartijen. 


      Dezer dagen ontvangen alle Antwerpenaren in hun brievenbus een 110 bladzijden tellende vierkleurige brochure van het stadsbestuur op glanzend papier waarin alle realisaties van het stadsbestuur worden opgesomd, met als titel ” ’t stad. We werken eraan”.


      Opvallend is dat in het overzicht van de werken in de brochure ook tal van initiatieven werden opgenomen die nog niet gerealiseerd zijn, waarbij het in sommige gevallen zelfs twijfelachtig is of ze ooit gerealiseerd zullen worden. Zo wordt de loftrompet gestoken over het fameuze voetbalstadion waarin volgens de brochure “zowel Beerschot AC als Royal Antwerp Football Club hun thuisbasis moeten vinden”. Ook andere projecten waarvan de eerste steen nog gelegd moet worden zoals het nieuwe havenhuis, een nieuw openluchtzwembad op het Eilandje of het geplande droogdokkeneiland worden in de brochure vermeld.


      Op een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen zwaait het stadsbestuur – uiteraard op kosten van de Antwerpse belastingbetaler – blijkbaar graag met het wierookvat naar zichzelf. De informatieve meerwaarde van deze brochure voor de Antwerpenaar is nihil. Het betreft pure propaganda in functie van de nakende gemeenteraadsverkiezingen.


      Deze 110 bladzijden tellende brochure die verspreid wordt op 281.000 exemplaren zal de Antwerpenaar alleen al voor de druk ervan 93.369 euro kosten. De verspreiding kost ongeveer 14.000 euro. Een armlastige stad zoals Antwerpen met een schuldenlast van 971 miljoen euro en met een failliet OCMW dat in 2010 een tekort had van 14 miljoen euro kan zich niet veroorloven om dergelijke nutteloze uitgaven te doen.


      Vlaams Belang-fractievoorzitter Filip Dewinter heeft vandaag in een schrijven aan het Antwerpse integriteitsbureau gevraagd een onderzoek te openen. Het Vlaams Belang is ervan overtuigd dat deze brochure geen algemene informatie bevat die een meerwaarde biedt voor de Antwerpenaar, maar pure verkiezingspropaganda is. Tevens werd een schrijven gericht aan de Antwerpse gouverneur Cathy Berx met de vraag om de fondsen die besteed werden aan de druk, opmaak en verspreiding van de brochure uit de rekeningen van de stad Antwerpen te halen en te verhalen op de respectievelijke partijen die deel uitmaken van het Antwerpse stadsbestuur (CD&V, N-VA, VLD en SP.a).


      Filip Dewinter is van mening dat “de verkiezingspropaganda van de coalitie betaald moet worden door de partijen van de coalitie, niet door de Antwerpse belastingsbetaler”. Filip Dewinter: “Het Antwerpse stadsbestuur wordt steeds meer gereduceerd tot het Antwerps reclamebureau van Patrick Janssens. De stadskas mag niet de verkiezingskas van de meerderheidspartijen worden. Het is een schande dat CD&V, N-VA, VLD en SP.a grote zwier maken en aan zelfverheerlijking doen met de zuurverdiende centen van een ander.”


 


      Filip Dewinter
      Fractievoorzitter Vlaams Belang
      in de Antwerpse gemeenteraad

Wim Van Osselaer
Perswoordvoerder

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...